torstai 14. huhtikuuta 2016

Autohuoltoalan asiakaspalvelu... Ai mikä?!

No se olisi se minun rakastamani sesonki, renkaanvaihtoaika taas pahasti päällä! Ja kahteen autoon vielä.
Hetken puntaroituani katsoin muutaman paikallisen rengasfirman hinnaston ja totesin että on niin halpaa että en vaan yksinkertaisesti jaksa alkaa vaihtaa itse. Ja juu, ei tässä liikaa rahaa ole, mutta kuten olen jo moneen kertaan todennut renkaanvaihdon jälkeen, että mieluummin maksan parikymppiä ja juon kahvit sillä välin kun joku toinen vaihtaa 10 minuutissa renkaat, kuin että hikoilen ja kiroilen huonoilla vehkeillä tunnin renkaita alle.

No, soitin ensimmäiseen liikkeseen, jossa ystävällinen mieshenkilö kertoi että seuraava vaihtoaika olisi maanantaina. Kiitin tiedosta kohteliaasti ja päätin soittaa seuraavalle firmalle, josko pääsisi aikaisemmin. Puhelimeen älähdettiin epäselvästi firman nimi vastatessa. Kysyin millainen jono renkaanvaihtoon? "Vaihtelee. Tehdään jonossa." Okei, no millainen tilanne juuri tällä hetkellä jonon suhteen? (asun nimittäin kyseisestä firmasta n. 5 minuutin päässä ja ajattelin että lähden kiireellä puikottamaan jos ei ole kova jono) "Mää sanoin jo! Vaihtelee!"... Noin! Sehän meni hienosti! Ei tullut uutta asiakasta tälle firmalle tänäänkään!


Olen törmännyt tähän ennenkin, ja nimenomaan autohuoltoalalla. "Asiakkaalle"(pakko laittaa heittomerkeissä, kun ne itse puhuu varmaan vihollisista) vastataan epämääräisesti, tylysti tai kyllästyneesti kaikkiin kysymyksiin. SE ON ASIAKASPALVELUALA! TE SAATTE RAHAA FIRMALLE JUURI NIILTÄ IHMISILTÄ JOILLE TE VITTUILETTE! TEIDÄN PALKKA MUODOSTUU SIITÄ TULOSTA MITÄ SE ASIAKAS TEIDÄN "PALVELUISTA" MAKSAA!
Enkä halua missään nimessä yleistää, on toki poikkeuksiakin, ja näitä poikkeuksia tottakai suosin, olen löytänyt mm. loistavan autohuollon Tampereelta, mutta kovin moni muukin on ilmeisesti kaivannut tällaista mukavaa ja joustavaa asiakaspalvelua autohuoltoliikkeeltä, joten jonot ovat alkaneet olla vähän pidempiä. Ja tilatkin ovat vaihtuneet jo kertaalleen vähän isompiin, joten ainakaan huono ratkaisu hyvä asiakaspalvelu ei ole voinut olla.

Ymmärrän, että tällaisella erikoisalalla moni asiakas ei ymmärrä tuon taivaallista niistä asioista mitä siellä suoritetaan päivittäin, ja voi olla turhautumisia erilaisista tilanteista joita tuo ymmärtämättömyys saattaa aiheuttaa. Ja joudun nielemään mm. senkin, että jos olet esim. valtion virkamies, ei välttämättä ole vaihtoehtoa kuin asioida sinun kanssasi, ja silloin siihen jää hiukan varaa käyttäytymiseenkin valitettavasti. Mutta autohuoltoja on esim. täällä Pirkanmaan talousalueella aika monta sataa, siellä ei käsittääkseni kannata tieten tahtoen maksavaa asiakasta pois hätyytellä...

Tämä aihe kiukuttaa minua oikeasti! Olen kokenut tämän saman asian monta kertaa, ja kuullut samanlaisia kokemuksia muiltakin! Olen itse asiakaspalvelualalta, ja pitänyt aina sydämenasiana sitä, että minulta saa hyvää palvelua. Se kantaa pitkälle, ja solmii pitkiä asiakassuhteita, jotka voivat olla pitkässä juoksussa hyvinkin tuottoisia. Sitten on nämä asiakaspalvelun irvikuvat, rasvamonttujen grinchit, joilla ei ole alkeellisintakaan näkemystä siitä, miten asiakkaalle kannattaa käyttäytyä. Ja käsittämättömämpää siitä tekee vielä se, että monesti heidän palveluiden hinnat kohoavat useampaan sataseen, ja silloin luulisi pitkäaikaisten asiakassuhteiden maistuvan. Aloitetaan vaikka siitä onnistuneesta renkaanvaihtoreissusta, kuka tietää, seuraavalla kerralla se ostaa sinulta uudet renkaat, ja sitäkään ei tiedä, kuinka monta autoa sillä hyvin palvellulla asiakkaalla on pihassa! Saati kavereita joille se kertoo hyvästä asiakaspalvelukokemuksesta!

Kertokaahan kokemuksia, olenko yksin tämän huonon tuurini kanssa, vai onko asiakaspalveluhaluttomuus globaalimpi ilmiö autohuoltoalalla? Oletko itse alalla? Panostatko asiakaspalveluun?

3 kommenttia:

  1. Moro! Ihan samaa mieltä kanssasi palvelusta ja autoalan liikkeistä.. Jos eivät kuseta niin ei tipu myöskään palvelua. He ovat todella yks putoava työnkuva. Siis jos et muuta pysty myymään niin ala autokauppiaaksi. Eihän se nykyään vaadi kuin chattailyä netissä. Poikkeuksia kylläkin löytyy mutta he ovat niin harvassa. Vielä palatakseni palveluun ja muuhun huolto hommiin niin ovat hinnoiltaan pilven reunoilla haaveissaan. Rengas kulut ovat ihme kyllä pysyneet alhaalla.

    VastaaPoista
  2. Mitä helevettiä, minkälainen vätys ei saa omia renkaitaan vaihdettua? No sinä justiin. Koita vähä miehistyä, kyllä se siitä, saakelin etelän vetelät..
    T. Marko pohojosesta

    VastaaPoista
  3. Vätys mikä vätys! Tuu Marko vaihtaan meille renkaat, saat parikymppiä.

    VastaaPoista